Intressentgrupp |
Förväntningar på Hansel |
Inverkan på Hansels affärsverksamhet |
Samarbetssätt och verksamhetsstrategi |
Ansvarig part |
Kundrelationer |
|
|
|
|
Upphandlande enheter |
Kontraktsvillkor och priser som möjliggör totalekonomiska och högklassiga upphandlingar. Stöd för konkurrensutsättning av ramavtal och egna upphandlingar. Minimerade risker för inköp och upphandling. Lättare upphandling, behovet av stöd för utveckling av upphandlingsverksamheten har ökat. |
Mycket stor |
Verksamheten grundar sig på en kundplan som utarbetas varje år, i vilken man antecknar fokusområdena och de viktigaste åtgärderna för att utveckla kundrelationen. |
Kundteamet |
Kundforum |
Möjlighet att påverka Hansels verksamhet |
Betydande |
Regelbundna möten |
Verkställande direktören och vice verkställande direktören |
Kategoriernas kundnätverk |
Möjlighet att påverka Hansels verksamhet |
Betydande |
Regelbundna möten |
Kategorichefen |
Statens tjänsteleverantörer |
|
|
|
|
Samarbetsforum för statens tjänsteleverantörer |
Synergier för övrig verksamhet |
Ömsesidigt erfarenhetsutbyte på olika delområden |
Ledningens forum, kommunikations- och marknadsföringssamarbete, t.ex. ValtioExpo |
Verkställande direktören |
Senatfastigheter |
Stöd för resultatbringande upphandling och utveckling av upphandlingsverksamheten |
Fördjupat och systematiskt samarbete |
Intensivt och regelbundet samarbete, utvecklingstjänster |
Utvecklingschefen för samarbetet, kundteamet |
Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori |
Stöd för resultatbringande upphandling och utveckling av upphandlingsverksamheten |
Stor inverkan, viktigt att upprätthålla intresset, betydande partner inom IKT |
Experttjänster och samarbete enligt statens upphandlingsstrategi: Hansels konkurrensutsättningskompetens och Valtoris koncept för IKT-tjänster |
Kundteamet, kategorihanteringen, IKT-teamet |
HAUS Kehittämiskeskus Oy |
Samarbete kring utbildning som tillhandahålls Hansels kunder. Hansels medarbetare som utbildare inom upphandling. |
Kompetensutveckling bland Hansels medarbetare |
Utbildningsplanering |
Cheferna |
Utvecklingsgrupp för aktörer inom statskoncernen |
Aktiv utveckling av upphandlingsverksamheten inom staten |
Betydande |
Regelbundna möten och gemensamma utvecklingsprojekt |
Kategoridirektören |
Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning |
Stöd för affärsverksamhet genom resultatbringande upphandling och utveckling av upphandlingsverksamheten. |
Kontinuerligt samarbete |
Samarbetsprojekt, Handi-systemet och statsförvaltningens AI-nätverk |
Ekonomidirektören, kategoridirektören |
Statskontoret |
Stöd för resultatbringande upphandling och utveckling av upphandlingsverksamheten |
Ökande inverkan. Viktig aktör i utvecklingen av statens ekonomi- och personaladministration. |
Samarbetsprojekt, t.ex. #Kunskapsspurten |
Ekonomidirektören, kategoridirektören |
Leverantörsrelationer |
|
|
|
|
Kontraktsleverantörerna |
Framgångsrika affärer med organisationer inom den offentliga förvaltningen. Kvalificerade upphandlingar och icke-diskriminerande och jämlikt bemötande. Möjligheter till extra försäljning. |
Mycket stor betydelse som tillhandahållare av högklassiga och ansvarsfulla produkter. |
Uppgörande av verksamhetsplaner, samordning av leverantörssamarbetet |
Kategorihanteringen |
Övriga leverantörer |
Vill få mer försäljning. Jämlikt och icke-diskriminerande bemötande och verifiering av detta. |
Liten inverkan |
Kommunikation om urvalsgrunder, marknadsföring av konkurrensutsättningar |
Kategorihanteringen, kundteamet |
Arbetstagarrelationer och styrelsen |
|
|
|
|
Medarbetarna |
Bra arbetsgivare, balans mellan arbete och fritid |
Mycket stor |
Fortlöpande åtgärder för att främja arbetshälsan |
Verkställande direktören |
Hansel Ab:s styrelse |
Välskött och framgångsrikt bolag |
Stor |
Styrelsesamarbete enligt aktiebolagslagen |
Verkställande direktören, personalrepresentanten |
Hanselin ylemmät toimihenkilöt ry (Hyry) |
Fungerande samarbete mellan medarbetarna och arbetsgivaren |
Mycket stor |
Regelbundna möten |
Verkställande direktören |
De Högre Tjänstemännen YTN rf |
Aktiv tolkare och utvecklare av kollektivavtal på arbetstagarsidan |
Liten inverkan och litet intresse |
Förtroendemannens deltagande i utbildningar och aktiv kontakt med förtroendemannen |
Förtroendemannen, personalchefen |
Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf |
Aktiv tolkare och utvecklare av kollektivavtal på arbetsgivarsidan |
Liten inverkan och litet intresse |
Läget uppföljs och kontakt tas vid behov |
Verkställande direktören |
Ägarstyrning och lagstiftning |
|
|
|
|
FM/ägaren |
En väl ledd, ansvarsfull och innovativ organisation, som sparar pengar för den offentliga förvaltningens upphandlingsverksamhet. |
Stor |
Samarbetsprojekt, t.ex. VAHTI ledningsgruppen för informationssäkerhet, aktivt framförande av synpunkter på möjligheter att utveckla upphandlingsverksamheten och spara |
Verkställande direktören, direktören för den digitala affärsverksamheten |
Kommunförbundet/ägaren |
En väl ledd, ansvarsfull och innovativ organisation, som sparar pengar för den offentliga förvaltningens upphandlingsverksamhet. |
Stor |
Samarbetsprojekt, aktiv växelverkan |
Verkställande direktören, vice verkställande direktören |
FM:s avdelning för utveckling av statsförvaltningen, enheten för koncernpolitik |
Ansvar för och deltagande i samarbetsprojekt, expertsynpunkter på upphandling |
Mycket stor betydelse |
Samarbetsprojekt, t.ex. Hilma, ändringar av Hansel-lagen |
Verkställande direktören, direktören för juridiska ärenden, direktören för den digitala affärsverksamheten |
Arbets- och näringsministeriet |
Framförande av upphandlingsperspektivet för att utveckla lagstiftningen |
Mycket stor |
Deltagande i arbetsgrupper, diskussions- och informationsmöten |
Direktören för juridiska ärenden, kategoridirektören |
Näringsliv, organisationer och hållbarhetsfrågor |
|
|
|
|
Branschorganisationerna |
Dialog för att utveckla kontraktsvillkoren. Vilja att säkerställa rimliga kontraktsvillkor för branschen. |
Måttlig |
Upprätthållande av samarbetet (regelbundna möten, representation i konkurrensutsättningen) |
Kategorihanteringen |
Civilsamhällesorganisationerna |
Erfarenheter och praktiska exempel relaterade till branschen |
Tilltagande betydelse då ansvarsaspekten betonas |
Samarbetsprojekt |
Hållbarhetsgruppen |
Finlands näringsliv EK |
Påverkan på kontraktsvillkor, öka medlemmarnas medvetenhet om offentlig upphandling. |
Måttlig |
Samarbete, möten vid behov |
Verkställande direktören |
Företagarna i Finland |
Vill i synnerhet främja ställningen för små och medelstora företag i Hansels konkurrensutsättningar. |
Måttlig |
Fördjupat samarbete |
Verkställande direktören, vice verkställande direktören, kategoridirektören |
Föreningen för offentliga upphandlingar |
Kontakter och utbyte av erfarenheter i expertnätverk inom branschen |
Rollen utvecklas |
Målet är en aktiv roll och ett nära samarbete |
Direktören för juridiska ärenden |
Miljöministeriet |
Föregångare inom hållbar upphandling |
Stor inverkan, varierande intresse (lagstiftning, EU) |
Fortsatt samarbete |
Hållbarhetsgruppen |
Finlands miljöcentral |
Samarbetspartner och expert på upphandling, kundrelation |
Måttlig |
Fortsatt samarbete |
Hållbarhetsgruppen |
Motiva |
Informationsutbyte för att främja hållbar upphandling |
Måttlig |
Fortsatt samarbete |
Hållbarhetsgruppen |
Finnwatch |
Samarbetspartner och expert, informationsutbyte för att främja hållbar upphandling |
Måttlig |
Fortsatt samarbete |
Kategorihanteringen, hållbarhetsgruppen |
WWF |
Samarbetspartner och expert, informationsutbyte för att främja hållbar upphandling |
Måttlig betydelse |
Fortsatt samarbete |
Hållbarhetsgruppen |
LOGY |
Nätverk för aktörer inom upphandlingsbranschen, främjande av offentliga upphandlingar |
Måttlig betydelse |
Teamen för offentliga upphandlingar och ansvarsfrågor |
Kategoridirektören, hållbarhetsgruppen |
Open Knowledge Finland |
Samarbetspartner och expert inom främjande av öppen data |
Måttlig betydelse |
Samarbete efter behov, till exempel tjänsten Granskaupphandlingar.fi och tillgång till upphandlingsdata som öppen data |
Ekonomidirektören, direktören för den digitala affärsverksamheten |
Kommunala aktörer |
|
|
|
|
KL-Kuntahankinnat Oy |
Viktig samarbetspartner enligt delägaravtalet om företags- och ägararrangemangen |
Betydande |
Fortsatt samarbete enligt avtalet |
Verkställande direktören |
Regionala inköpscentraler |
Regelbundna kontakter och gemensam intressebevakning |
Ökande betydelse |
Fortsatt samarbete |
Verkställande direktören |
Övriga intressentgrupper |
|
|
|
|
Samarbetsforum för offentlig upphandling |
Implementering av den nationella upphandlingsstrategin i Hansels tjänster |
Betydande |
Regelbundna möten och arbete i ledningsgruppen och temagrupperna |
Verkställande direktören, ansvarspersonerna i temagrupperna |
Upphandlande enheter i övriga EU-länder |
Närmare samarbete och bästa praxis, utvecklingsidéer |
Betydande |
Fortsatt samarbete |
Verkställande direktören |
Europeiska kommissionen |
Utveckling av offentliga upphandlingar |
Ökande betydelse |
Arbetsgrupper, t.ex. eCertis och EXEP |
Verkställande direktören |
OECD |
Utveckling av offentliga upphandlingar |
Måttlig |
Deltagande i nätverk |
Verkställande direktören |
Konkurrens- och konsumentverket KKV |
Tillsyn av offentlig upphandling och efterlevnaden av konkurrenslagen samt samarbete i konkurrensrättsliga ärenden |
Ökande betydelse |
Regelbundna möten |
Direktören för juridiska ärenden |
Medierna |
Information om offentlig upphandling |
Måttlig |
Aktiv service: artiklar och material |
Kommunikationschefen |
Aalto-universitetets handelshögskola |
Samarbetspartner och expert på offentliga upphandlingar |
Måttlig |
Forskningsprojekt och deltagande i nätverk |
Ekonomidirektören |
Nätverksbaserat kompetenscentrum för hållbar och innovativ offentlig upphandling |
En betydande aktör i nätverket |
Betydande |
Regelbundna möten |
Verkställande direktören |
Finansministeriets koordineringsgrupp för informationsförvaltningen |
Informationsutbyte, samarbete |
Måttlig |
Regelbundna möten |
Direktören för den digitala affärsverksamheten |
Säkerhetsmyndigheternas samarbetsnätverk |
Beakta säkerhetsmyndigheternas behov i Hansels tjänster |
Betydande |
Regelbundna möten |
Kundteamet |